رئيس دپارتمان داوري فدراسيون فوتبال گفت: با قاطعيت نمي‌توان گفت توپ ازبکستان گل شد.

به نقل از سايت فدراسيون فوتبال، حسين عسگري درباره صحنه مشکوک بازي ازبکستان و ايران گفت: امروز از سوي دپارتمان داوري کنفدراسيون فوتبال آسيا  ايميلي به دست من رسيده که درباره صحنه مشکوک به گل تيم ملي ازبکستان اظهار نظر کنم و نظرم را پس از آناليز فريم به فريم  اين صحنه به دپارتمان داوري کنفدراسيون فوتبال آسيا اعلام کنم که آيا صحنه گل بوده يا گل نبوده است.

وي افزود: در اين نامه نوشته شده که تا اين لحظه هنوز فدراسيون فوتبال ازبکستان هيچ شکايتي به کنفدراسيون فوتبال آسيا و فيفا ارسال نکرد. البته من ديروز و امروز نظرات کارشناسان را در اين باره ديدم و تعجب کردم که همه آنها صحنه را به صورت قطعي گل دانسته بودند.

عسگري ادامه داد: حرف هايي که من مي زنم از روي تعصب به تيم ملي ايران نيست و هرگز به خاطر ايراني بودنم يا پيروزي ايران پا بر روي انصاف نخواهم گذاشت. بايد درباره اين صحنه بگويم که هيچ کس با قاطعيت نمي تواند بگويد که توپ از روي خط دروازه رد شده و به گل تبديل شده است و هيچ کس نمي تواند گل ازبکستان را تاييد کند. تنها ابزاري که ما براي تشخيص صحنه داريم دوربين هاي تلويزيوني است که در اين صحنه خطاي ديد باعث شده که همه فکر کنند توپ به گل تبديل شده است. شايد ذکر اين نکته لازم نباشد اما بايد بگويم که در داوري چيزي که مهم است اين است که  بايد داور و کمک داورانشان به صورت 100 درصد از گل شدن توپ يا هر اتفاق ديگري مطمئن باشند و با حدس و گمان داوري نکنند، ضمن اينکه يک توپ وقتي گل مي شود که تمام آن از خط عبور کرده باشد. قانون هم همين را مي گويد. اينکه بگوييم اين توپ در اين صحنه از خط عبور کرده، کاملا بر روي حدس و گمان است.

وي با اشاره به فيلم بازي گفت: کنفدراسيون فوتبال آسيا فيلم صحنه را که فريم به فريم آناليز کرده براي همه اعضاي کميته داوران کنفدراسيون فوتبال آسيا براي اظهار نظر فرستاده است. ما هم در کميته داوران آن را بي طرفي آناليز کرديم.اين صحنه مشکوک دو بخش دارد. اولين بخش مربوط به خوردن توپ به بدن سيدجلال حسيني است که به هيچ وجه هند نيست چون فاصله زيادي با مهاجم نداشت و نمي توانست در آن لحظه تصميم بگيرد که با دستانش چه بايد بکند. ضمن اينکه دستانش هم کاملا بسته بود و حالت بدن و دست او کاملا طبيعي بوده است، بخش دوم مربوط به رد شدن يا نشدن توپ از خط است که با توجه به اينکه در پشت دروازه دوربيني نبوده و داور پنجم هم مثل اروپا حضور نداشته است تنها تصوير دوربيني که زاويه 40 درجه با خط دروازه دارد مي تواند ملاک آناليز صحنه باشد.

عسگري تصريح کرد: بايد دقت کرد که عرض خط دروازه حدود 12 سانتي متر و قطر توپ حدود 22 سانتي متر است. زماني که توپ به بدن سيدجلال حسيني اصابت مي کند زانو و ران او روي خط دروازه است و وقتي تصوير در اين لحظه متوقف مي شود اصلا نمي توان قضاوت کرد که توپ از خط رد شده يا نه. در اين تصوير نشان داده نمي شود که همه توپ از خط عبور کرده است و واقعا هم نمي شود گفت توپ به گل تبديل شده  يا نه. واقعا صحنه سختي است و داوران ژاپني مخصوصا کمک داور مطمئن نبوده اند که توپ از خط عبور کرده است. جايگيري هر دو داور هم خوب بوده و صحنه خيلي سريع اتفاق مي افتد.

حسين عسگري با يادآوري ديدارهاي آلمان و انگلستان در جام هاي جهاني 1966 و 2010 آفريقاي جنوبي گفت: نظير همين صحنه ها در آن دو بازي هم اتفاق افتاد که در سال 1966 تشخيص گل سخت بود اما در بازي آلمان و انگلستان توپ حدود نيم متر وارد دروازه شد اما چون کمک داور از صحنه فاصله داشت و واقعا هم يک کمک داور نمي تواند در يک ثانيه اي که توپ با سرعت 150 کيلومتر بر ساعت شوت مي شود خودش را به خط دروازه برساند نتوانست تشخيص دهد توپ از خط عبور کرده است يا نه. به همين دلايل و خيلي صحنه هاي مشابه ديگر فيفا به فناوري خط دروازه فکر مي کند و مي خواهد فناوري را پياده کند. اتفاقاتي که پي در پي در اين باره مي افتد فيفا را براي راه اندازي اين فناوري بيشتر مصر مي کند.

وي درباره فناوري خط دروازه گفت: اين فناوري به صورت تستي آزمايش شده است و چند سنسور داخل يک توپ جاسازي شده بودند که زماني که همه اش از خط دروازه عبور کرد به داوران زنگ هشدار بدهد اما مثل اينکه اين فناوري خطا پذير بوده و ممکن بود سنسورها در حين بازي آسيب ببينند و به همين دليل فناوري احتياج به بازبيني داشته است. البته دوربين هايي هم قرار بوده که در ديرک ها و برخي جايگاههاي دروازه نصب شوند که هنوز البته استفاده از آن لازم الاجرا نشده است. فناوري سنسور داخل توپ هم 1500 دلار خرج داشت که هزينه بالايي به نظر مي رسد. البته به نظر من يک ابزار خوب مثل هدست ارتباط راديويي و بي سيم براي کمک به داوران است و مي تواند سرنوشت ساز باشد و تيمي که زحمت مي کشد و گل مي زند اما ممکن است قبول نشود زحماتش هدر نمي رود. فناوري خط دروازه عدالت را بيشتر در فوتبال گسترش مي دهد و  نمي گذارد حق تيمي خورده شود و اين نکته مهمي است. رد شدن يا رد نشدن توپ از خط دروازه مي تواند قهرمان جام جهاني را عوض کند و يا سرنوشت تيم هايي را در صعود يا عدم صعود به جام جهاني تغيير دهد. به نظر من از جذابيت فوتبال کم نخواهد کرد و منتقدان اين فناوري بايد قبول کنند در فوتبال تيمي که به درستي گل مي زند بايد گلش قبول شود.

عسگري در پايان گفت: درباره صحنه اي که اتفاق افتاد بازهم مي گويم که بايد تيم داوري 100 درصد درباره يک اتفاق مطمئن باشند . فيفا هم مي گويد وقتي صحنه اي مشخص نيست و تشخيص آن مهم است بايد به نظر تيم داوري احترام گذاشت. داوري بر اساس حدس و گمان شکل نمي گيرد. بايد کارشناسان فريم به فريم آن را آناليز کنند و بعد نظر بدهند. در اين صحنه شواهد نشان نمي دهد توپ از خط عبور کرده يا حتي عبور نکرده است. صحنه گل اصلا قابل تشخيص نيست.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا